1 00:00:00,000 --> 00:00:03,000 *Muziek speelt* 2 00:00:03,120 --> 00:00:06,080 Kerngezond is tot stand gekomen al een aantal jaar geleden, 3 00:00:06,240 --> 00:00:09,240 toen een collega en ik ons ontzettend veel zorgen gingen maken 4 00:00:09,320 --> 00:00:12,920 om de toegankelijkheid van zorg in Zeeland. 5 00:00:13,000 --> 00:00:16,600 Niet alleen zorg maar ook huisartsenzorg en ook het sociaal domein. 6 00:00:17,560 --> 00:00:21,480 We zijn in gesprek gegaan met een aantal partijen in Zeeland. 7 00:00:21,600 --> 00:00:24,680 Met huisartsen hebben we lang gezeten en nagedacht van: 8 00:00:24,760 --> 00:00:29,040 hoe kunnen we nou met elkaar gaan werken aan die toegankelijkheid van zorg? 9 00:00:29,200 --> 00:00:32,080 Wij doen mee met Kerngezond omdat we zien 10 00:00:32,560 --> 00:00:37,040 dat er in de toekomst problemen kunnen ontstaan 11 00:00:37,120 --> 00:00:39,120 als we niet veel beter gaan samenwerken. 12 00:00:39,600 --> 00:00:42,840 Die samenwerking, het samen delen van de zorg, 13 00:00:43,640 --> 00:00:46,200 ieder op zijn expertisegebied, 14 00:00:46,680 --> 00:00:50,920 betekent dat de patiënt voor de zorg op de juiste plek komt, is heel belangrijk 15 00:00:51,000 --> 00:00:53,680 want we moeten in de toekomst meer gaan doen 16 00:00:54,000 --> 00:00:56,800 met minder mensen, minder zorgpersoneel. 17 00:00:57,000 --> 00:01:00,840 Dat betekent dat we de samenwerking opzoeken in het medisch domein 18 00:01:00,920 --> 00:01:03,440 met de huisartsen, met de praktijkondersteuners, 19 00:01:03,760 --> 00:01:09,200 de wijkverpleging, de JGZ bijvoorbeeld, maar ook met het sociaal domein. 20 00:01:09,280 --> 00:01:11,280 We zijn bezig met het inrichten van buurtteams 21 00:01:11,480 --> 00:01:14,440 en de samenwerking juist daartussen, tussen deze partijen, 22 00:01:14,720 --> 00:01:16,920 dat moet winst opleveren op de lange termijn. 23 00:01:17,040 --> 00:01:22,200 We zien heel vaak op het spreekuur dat mensen komen met bepaalde klachten 24 00:01:22,320 --> 00:01:25,720 die weliswaar lichamelijk tot uiting komen, 25 00:01:26,320 --> 00:01:28,920 maar die eigenlijk geen lichamelijke oorzaak hebben, 26 00:01:29,240 --> 00:01:33,400 maar een andere oorzaak waardoor mensen kwetsbaar zijn 27 00:01:33,480 --> 00:01:35,640 en dat kunnen voelen ergens in hun lichaam. 28 00:01:36,160 --> 00:01:39,520 Je kunt hoofdpijn hebben omdat je letterlijk kopzorgen hebt. 29 00:01:39,800 --> 00:01:43,160 Stel, iemand heeft heel veel hoofdpijnklachten of vage klachten 30 00:01:43,240 --> 00:01:45,840 en de huisarts constateert dat er eigenlijk veel meer aan de hand is 31 00:01:46,040 --> 00:01:47,560 dan alleen maar hoofdpijnklachten. 32 00:01:47,640 --> 00:01:51,440 Bijvoorbeeld sprake van eenzaamheid of armoede, financiële problemen. 33 00:01:51,880 --> 00:01:54,760 Dan is het belangrijk dat de huisarts gelijk kan schakelen 34 00:01:54,880 --> 00:01:57,160 met het buurtteam zodat de financiële problematiek 35 00:01:57,280 --> 00:01:59,360 gelijk daar opgepakt kan worden, want daar heeft een huisarts 36 00:01:59,480 --> 00:02:00,800 geen tabletjes voor. 37 00:02:00,880 --> 00:02:02,600 Dus daar moet het gebeuren. 38 00:02:02,720 --> 00:02:05,000 Snel afschalen en dat gebeurt al in de praktijk 39 00:02:05,120 --> 00:02:07,840 en daar hebben we positieve successen mee. 40 00:02:08,080 --> 00:02:10,920 De rol van de zorgverzekeraar is echt een aanjaagfunctie. 41 00:02:11,160 --> 00:02:14,640 Dus partijen bij elkaar brengen, kijk in het land 42 00:02:14,760 --> 00:02:19,640 wat voor initiatieven er zijn, die bij elkaar brengen, contacten aanboren 43 00:02:19,720 --> 00:02:23,520 als het gaat om onderzoek, als het gaat om straks structurele bekostiging. 44 00:02:23,640 --> 00:02:27,200 Maar ook met ideeën komen en invulling geven aan het concept. 45 00:02:27,920 --> 00:02:30,880 Dus echt meer een faciliterende en aanjagende functie. 46 00:02:31,120 --> 00:02:34,680 Samenwerken is eigenlijk het sleutelbegrip in deze. 47 00:02:35,200 --> 00:02:38,800 We zijn allemaal gewend om vanuit onze eigen professies te denken, 48 00:02:39,120 --> 00:02:41,600 van achter de veilige muurtjes. 49 00:02:41,960 --> 00:02:45,880 Maar juist daar overheen durven denken, om in het belang van de hulpvragen 50 00:02:46,000 --> 00:02:50,080 van de cliënt, van de patiënt, om uiteindelijk daar een slag in te maken. 51 00:02:50,240 --> 00:02:54,200 Eerlijk gezegd vind ik dat binnen de zorg en zoals je als huisarts werkt 52 00:02:54,320 --> 00:02:56,360 en ik altijd gewerkt heb, het belangrijk is 53 00:02:56,440 --> 00:02:58,440 dat je samenwerkt met andere partijen. 54 00:02:59,880 --> 00:03:02,880 Daarin is heel belangrijk dat je elkaar kent 55 00:03:03,440 --> 00:03:05,280 en elkaar makkelijk kunt vinden. 56 00:03:05,400 --> 00:03:08,400 Dus je kunt wel een mooi concept opbouwen, maar het gaat vooral 57 00:03:08,480 --> 00:03:09,800 ook om de mensen die het doen. 58 00:03:09,880 --> 00:03:11,960 De mensen die het doen zijn de mensen in het veld. 59 00:03:12,160 --> 00:03:14,960 Je moet makkelijk met elkaar kunnen communiceren, 60 00:03:15,240 --> 00:03:18,120 het liefst even bij elkaar binnen kunnen lopen, letterlijk. 61 00:03:18,440 --> 00:03:20,160 Dat is het idee, dat er gewerkt wordt 62 00:03:20,240 --> 00:03:24,680 aan een gezondheidscentrum waar verschillende groepen zorgverleners 63 00:03:24,800 --> 00:03:29,080 allemaal aanwezig zijn en een kamer of meerdere ruimtes hebben. 64 00:03:29,400 --> 00:03:33,720 Wat je ziet in een veranderproces zoals Kerngezond is, 65 00:03:34,160 --> 00:03:37,960 is dat het best veel tijd kost om met elkaar dezelfde taal te spreken. 66 00:03:38,920 --> 00:03:40,680 Daar leren we van en dat kunnen we eigenlijk 67 00:03:40,800 --> 00:03:43,440 makkelijker meenemen naar andere gemeentes. 68 00:03:44,360 --> 00:03:45,880 Het zijn zorgaanbieders, het is de gemeente, 69 00:03:46,000 --> 00:03:47,000 het is de zorgverzekeraar. 70 00:03:47,120 --> 00:03:50,160 Je hebt financiering aan de ene kant, zorg aan de andere kant, 71 00:03:50,680 --> 00:03:53,400 dus we spreken allemaal een andere taal en in die taal 72 00:03:53,520 --> 00:03:54,800 beginnen we elkaar nu te begrijpen. 73 00:03:54,880 --> 00:03:57,960 Dus dat kunnen we heel makkelijk meenemen naar andere regio's. 74 00:03:58,080 --> 00:04:00,760 De mensen die het moeten doen, moeten ook happy blijven 75 00:04:00,880 --> 00:04:02,200 met het werk dat ze doen. 76 00:04:02,320 --> 00:04:04,400 Dus dat vind ik ook wel een belangrijk aspect. 77 00:04:04,520 --> 00:04:06,480 Dat je probeert om binnen de praktijk te zorgen 78 00:04:06,600 --> 00:04:10,520 dat iedereen het naar zijn zin heeft en er graag voor gaat 79 00:04:10,600 --> 00:04:14,520 en met het team ervoor staat om die zorg toegankelijk te houden 80 00:04:14,600 --> 00:04:15,520 voor iedereen. 81 00:04:16,120 --> 00:04:23,320 *Muziek speelt en fadet uit*