1 00:00:00,040 --> 00:00:03,000 VROLIJKE ACHTERGRONDMUZIEK 2 00:00:03,120 --> 00:00:07,000 JUDITH: Mijn naam is Judith Keijmel. Ik werk als toezichthouder bij de Nederlandse Zorgautoriteit. 3 00:00:07,120 --> 00:00:10,920 Daar houd ik me als projectleider bezig met het toezicht op zorgaanbieders in de wijkverpleging. 4 00:00:13,800 --> 00:00:17,000 De NZa heeft eigenlijk een aantal verschillende taken... 5 00:00:17,120 --> 00:00:20,040 maar de twee belangrijkste die je eruit kan halen... 6 00:00:20,160 --> 00:00:25,560 is het opstellen van, als het nodig is, regels over prestaties en tarieven. 7 00:00:25,680 --> 00:00:30,800 Dat is de ene kant van het werk wat we doen en de andere kant is het toezicht houden. 8 00:00:30,920 --> 00:00:38,000 We zijn toezichthouder voor zorgaanbieders, de zorgverzekeraars, zorgkantoren en het CAK. 9 00:00:38,120 --> 00:00:40,600 Vanuit die rol houden we toezicht op die partijen... 10 00:00:40,720 --> 00:00:43,760 en kijken we of ze zich aan de geldende wet- en regelgeving houden. 11 00:00:46,240 --> 00:00:53,280 Wat wij sowieso proberen, is om zorgaanbieders goed te informeren over de regelgeving die er is. 12 00:00:53,400 --> 00:00:57,440 Wat je vaak ziet, is dat zorgaanbieders bijvoorbeeld de inspectie wel goed kennen... 13 00:00:57,560 --> 00:00:59,480 de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. 14 00:00:59,600 --> 00:01:03,840 Dat is de toezichthouder die toeziet op met name kwaliteit van zorg. 15 00:01:03,960 --> 00:01:09,680 Wij kijken meer naar bedrijfsvoering en bestuur. Dat is vaak wat minder bekend. 16 00:01:09,800 --> 00:01:13,680 Überhaupt dat wij bestaan, maar ook welke regels daar dus bij gelden. 17 00:01:13,800 --> 00:01:20,440 Dus dat is voor ons een belangrijke taak, om in ieder geval te zorgen dat die bekendheid er is. 18 00:01:20,560 --> 00:01:23,120 Om een voorbeeld te noemen concreet uit de wijkverpleging: 19 00:01:23,240 --> 00:01:28,600 Wat we vaak zien is dat zorg die op het laatste moment afgezegd wordt door de cliënt... 20 00:01:28,720 --> 00:01:31,400 toch in rekening gebracht wordt. 21 00:01:31,520 --> 00:01:35,440 Dat is iets wat niet mag, dat staat ook zo in onze regelgeving. 22 00:01:35,560 --> 00:01:40,640 Alleen zorg die daadwerkelijk verleend is, kan in rekening gebracht worden bij de zorgverzekeraar. 23 00:01:40,760 --> 00:01:43,320 Dat is een punt dat we regelmatig tegenkomen... 24 00:01:43,440 --> 00:01:51,320 omdat in de wijkverpleging het zo werkt dat iemand vooraf een route krijgt en op pad gaat... 25 00:01:51,440 --> 00:01:54,000 en er dan tegenaan loopt dat iemand er niet is... 26 00:01:54,120 --> 00:02:00,200 maar in feite heeft de inzet al plaatsgevonden, of is er rekening gehouden met die inzet. 27 00:02:00,320 --> 00:02:01,840 Toch is dat iets wat niet mag... 28 00:02:01,960 --> 00:02:05,280 en waarover een aanbieder eventueel afspraken met de cliënt kan maken... 29 00:02:05,400 --> 00:02:08,920 over het al dan niet in rekening brengen van die zorg bij de cliënt zelf. 30 00:02:11,680 --> 00:02:17,480 De NZa en de IGJ werken als toezichthouders in de zorg veel samen. 31 00:02:17,600 --> 00:02:22,480 We vullen elkaar aan op veel vlakken. Wat nog belangrijk is om te noemen... 32 00:02:22,600 --> 00:02:27,840 is dat als je start als zzp'er of kleine zorgaanbieder, dat er een meldplicht geldt. 33 00:02:30,720 --> 00:02:33,440 Wat heel belangrijk is en wat we ook vaak zien... 34 00:02:33,560 --> 00:02:39,280 is dat zorgprofessionals voor zichzelf beginnen of een kleine zorgorganisatie willen starten... 35 00:02:39,400 --> 00:02:42,000 en dat ze zich heel bewust zijn van het belang van goede kwaliteit... 36 00:02:42,120 --> 00:02:46,360 het zijn immers zorgprofessionals, dus dat is iets waar ze dagelijks mee bezig zijn. 37 00:02:46,480 --> 00:02:49,680 Als je een zorgorganisatie begint of als zzp'er start... 38 00:02:49,800 --> 00:02:51,600 word je in feite ook een onderneming... 39 00:02:51,720 --> 00:02:55,000 en krijg je dus ook te maken met aspecten rondom bedrijfsvoering. 40 00:02:55,120 --> 00:02:58,080 Als je nou gaat starten als zorgaanbieder of als zzp'er... 41 00:02:58,200 --> 00:03:01,240 wees je er dan bewust van welke regels er allemaal gelden. 42 00:03:01,360 --> 00:03:05,240 Dat zijn enerzijds regels over kwaliteit, die zijn vaak wel bekend. 43 00:03:05,360 --> 00:03:09,760 Maar er gelden ook regels rondom bedrijfsvoering en administratie. 44 00:03:09,880 --> 00:03:14,440 Verdiep je dus in de beleidsregels en de nadere regels die de NZa daarvoor heeft gesteld... 45 00:03:14,560 --> 00:03:18,560 maar kijk ook bijvoorbeeld eens in het kader Goed Bestuur of in de Governance Code. 46 00:03:21,280 --> 00:03:25,520 Wij zijn benaderbaar voor iedereen die vragen heeft over de zorg... 47 00:03:25,640 --> 00:03:28,760 en over geldende wet- en regelgeving daarover. 48 00:03:28,880 --> 00:03:32,520 We hebben daarvoor een Informatie- en Contactcentrum. 49 00:03:32,640 --> 00:03:38,000 Dat is bereikbaar voor zorgaanbieders, maar ook voor iedere burger die vragen heeft. 50 00:03:38,120 --> 00:03:44,400 Via de website van de NZa kun je daar de contactgegevens van vinden. 51 00:03:44,520 --> 00:03:48,080 Dat geldt voor vragen, maar ook als je iets wilt melden... 52 00:03:48,200 --> 00:03:52,040 of een signaal af wilt geven over iets wat misschien niet zo goed gaat.