Kijk terug: webinar Innovatie en slimme zorg
Voor de organiseerbaarheid van de zorg is het belangrijk om te blijven innoveren. Met altijd in het achterhoofd dat de zorg aansluit bij de behoeften en mogelijkheden van de patiënt. Maar hoe pakken we dat aan? Welke uitdagingen gaan we tegenkomen en waar zitten oplossingen? Hierover ging Simon Broersma (Skipr) op 27 oktober in gesprek met Wiro Gruisen (regiomanager bij CZ) en Joris Arts (manager bij DiSofa online therapie).
De olietanker en de speedboat
Als ons zorgstelsel een olietanker is en kleinschalige innovaties zijn wendbare speedboats, hoe zorg je er dan voor dat die tanker de juiste koers gaat varen? Volgens Wiro Gruisen moet er een wisselwerking zijn: “Allereerst moet je weten waar je met die tanker naartoe wil. Dan moet je het anders organiseren. Maar tegelijkertijd moet je successen laten zien. Daarvoor moet je veel kleine bootjes loslaten en experimenteren. Dan heb je impact op het geheel.”
Geld niet altijd een belemmering
Een van de obstakels die worden geassocieerd met innovatie is de bekostiging. Volgens Joris Arts hoeft dat geen belemmering te zijn: “Voor iets simpels als beeldbellen heb je geen geld van de zorgverzekeraar nodig. Dat kun je gewoon gaan doen. Ik zeg dus ook: ga niet wachten, maar doen. Dan kan er echt heel veel."
Verplaats je in de zorgverzekeraar
Als manager bij CZ kijkt Wiro Gruisen juist naar betaalbaarheid op de lange termijn. Hij geeft anderen daarom een tip: “Als je de innovatie structureel wil inzetten, moet iemand dat betalen. Bedenk dus wat de meerwaarde is van je innovatie vanuit het perspectief van de verzekeraar. Als er kosten bijkomen, moet er ergens anders iets vanaf.” Maar ook de zorgverzekeraars zien in dat ze moeten meebewegen. Bij CZ experimenteren ze daarom met duurzame coalities van partijen binnen de regio. Vanuit een gedeelde visie werken die partijen samen aan positieve verandering.
Gewoon doen
Joris Arts wil zorgverleners op het hart drukken dat ze zich niet moeten laten tegenhouden door allerlei beren op de weg. “Stap daar overheen, ga het doen en dan merk je vanzelf wat er nog beter kan. Hoe mooi is het als je de zorg fijner kan maken voor je patiënten?”