Nieuw whitepaper: 5+1 succesfactoren voor digitale services in het ziekenhuis
De digitalisering in de ziekenhuiszorg is al jaren aan de gang. Toch zijn er tussen ziekenhuizen grote verschillen in hoe zij digitaal werken. Wat ligt er ten grondslag aan die verschillen? En hoe kun je digitale zorg als ziekenhuis succesvol organiseren? In een nieuw whitepaper doet BeterDichtbij een boekje open over wat hiervoor nodig is.
Succes op zes vlakken
Valkuilen genoeg als je als ziekenhuis met digitale zorg aan de slag wil. Een te nauwe focus op techniek, gebrek aan draagvlak onder zorgverleners of een vrijblijvende implementatie zijn er slechts een paar. Maar hoe pak je het dan wel aan? Volgens BeterDichtbij moet het goed zitten op zes vlakken: organisatie, bekostiging, organisatiecultuur, implementatie, techniek en gemak.
Van techniek naar verandermanagement
Uiteindelijk gaat het bij digitalisering niet over techniek, maar over verandermanagement. Werk je vanuit een eenduidige visie en communiceer je deze helder binnen je organisatie, dan heb je de eerste belangrijke stap gezet. In het whitepaper lees je waar je nog meer aan moet denken als je digitale zorg een volwaardige plek binnen het ziekenhuis wil geven.
Over BeterDichtbij
BeterDichtbij is een initiatief van 28 regionale ziekenhuizen en de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen. De dienst maakt digitaal contact tussen patiënt en zorgverlener mogelijk. Het whitepaper werd geschreven op verzoek van het ministerie van VWS en is gebaseerd op 2,5 jaar ervaring bij 32 ziekenhuizen en tientallen huisartsenpraktijken.
Dit bericht is gebaseerd op het nieuwsbericht van BeterDichtbij.