Samenwerken in de zorg: er mag meer dan je denkt
De Mededingingswet biedt zorgaanbieders meer mogelijkheden om samen te werken dan ze zelf denken, aldus Bart Broers, directeur Zorg bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Als die samenwerking maar bijdraagt aan betere zorg voor de patiënt. En als de zorgaanbieders zorginkopers en patiënten maar meenemen in hun plannen om samen te werken.
Lees de volledige tekst van de lezing
Voordelen voor de patiënt
Dan moeten zorgaanbieders wel aan een aantal voorwaarden voldoen. De samenwerking moet netto-voordelen opleveren die vooral ten goede komen aan de patiënt, zoals betere kwaliteit en betaalbaarheid. De samenwerking mag de mededinging niet meer beperken dan nodig is om de gewenste resultaten te behalen. En er moet voldoende concurrentie overblijven.
“Zorgsamenwerking met moed, maakt ACM-toezicht overbodig”, aldus Broers. Voorwaarde is dat het expliciete doel van de samenwerking is om betere zorg voor de patiënt te realiseren. En dat de zorgaanbieders zorginkopers en patiënten meenemen in het proces. Samen dienen ze te wegen of de samenwerking bijdraagt aan solidariteit, toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg.
Onderzoek bij klacht
Als aan die criteria is voldaan, zal de ACM niet uit zichzelf een onderzoek starten. Dat gebeurt wél als de ACM een formele klacht ontvangt. “Dan zijn we wettelijk verplicht een onderzoek te starten. Een klacht kan immers betekenen dat uw voorwerk toch niet helemaal voldoende is geweest. Hoe grondiger uw voorwerk, hoe steviger het startpunt staat.”
Zorgaanbieders die vragen hebben of twijfelen over hun plannen roept Broers op om contact te zoeken met hem of zijn ACM-collega’s. “Echt blij word ik als u dat niet als ‘losse’ hoekpunt doet, maar samen met de andere hoekpunten. Dat betekent immers dat u in overleg bent over gezamenlijke doelen om de zorg beter te maken."