Spoedgeval? Zo kies je de juiste zorg!
Wanneer bel je 112 of de huisartsenspoedpost? Veel mensen weten het niet. Dat blijkt wel uit de onnodige telefoontjes die 112 en de huisartsenspoedposten dagelijks krijgen. En dat kan tot lange wachttijden leiden. Huisartsen (LHV), huisartsenposten (InEen), de ambulancesector (Ambulancezorg Nederland), de spoedeisendehulpartsen (NVSHA) en het ministerie van VWS besloten mensen samen beter te informeren. Spoedgeval? Zo kies je de juiste zorg! heet de communicatiecampagne. De campagne start vandaag.
3 componenten
De communicatiecampagne heeft 3 pijlers:
- Uitleg: wanneer is zorg acuut en welke vormen van acute zorg zijn er?
- Hulp in stressvolle situaties: welke vorm van zorg heb je nodig?
- Goede voorbereiding: welke contactmogelijkheden zijn er voor acute zorg?
Video’s, animaties en visuals
LHV, InEen, Ambulancezorg Nederland, de NVSHA en VWS hebben verschillende communicatiemiddelen laten ontwikkelen. Zoals webteksten, video’s, animaties en visuals. De zorgverleners in de acute zorg en het ministerie van VWS verspreiden de middelen de komende tijd via hun eigen kanalen. Doe jij ook mee? Druk op de knop hieronder en bekijk welke communicatiemiddelen je kunt gebruiken.