'Burgerkamer' voor burgerparticipatie Zoetermeer
Twee jaar geleden richtten welzijns- en zorgpartijen in Zoetermeer de Vereniging Gezondheidsregio Zoetermeer op. Met als doel samenwerken om een zorginfarct te voorkomen. De vereniging heeft bewust gekozen voor een gelijkwaardige inbreng van burgers en organiseert hiervoor een speciale âburgerkamerâ om burgers een plek te geven en hun stem te laten horen. Directeur Bregje Thomassen: âWe willen inwoners geen besluiten voorleggen die we toch al genomen hebben, maar met hen besluiten vormen en met hen vanaf het begin samenwerken.â
De vereniging heeft Lea Bouwmeester te hulp geroepen om de kamer voor burgers vorm te geven. Na elf jaar in de Tweede Kamer startte zij Buro de Bouwmeesters om organisaties te ondersteunen bij zorgvernieuwing en samenwerking. Burgerberaad en dialogen is een van haar specialismen.
Je oor te luisteren leggen bij de burger is spannend, beseft Lea Bouwmeester. âAls zorgverlener stel je je kwetsbaar op door de eigen werkwijze ter discussie te stellen. Het kan ook weerstand oproepen; zorgaanbieders hebben het al druk genoeg en krijgen nu dit er ook weer bij. Ze zijn ook gewend om, goedbedoeld, door hun eigen bril te kijken. De kunst is om ervan uit te gaan dat iedereen gelijk heeft en van daaruit te kijken waar je het eens bent. Het is een proces van kleine stapjes.â
Uitleggen en meedenken
Een eerste testcase voor burgerparticipatie in Zoetermeer vond plaats toen de spoedeisende hulp (SEH) van het Langeland Ziekenhuis (vanaf 1 juni 2023 hernoemd tot Haga Ziekenhuis, locatie Zoetermeer) wegens personeelskrapte tijdelijk dicht moest. De vereniging betrok een aantal sleutelfiguren uit de Zoetermeerse gemeenschap bij het overleg. âDe eerste reactie van mensen was boosheid en bezorgdheid omdat het voelde alsof een recht werd afgenomenâ, zegt Thomassen. Door de feiten uit te leggen en mensen mee te laten denken over oplossingen, ontstond er begrip.â
âHet ziekenhuis heeft mensen voorgelegd dat medewerkers een bonus van duizend euro kregen als ze een nieuwe medewerker aandroegen om het personeelstekort op te lossenâ, vult Bouwmeester aan. âEn dat de deelnemers op die inspraakavond die bonus ook konden krijgen. Zo liet men zien dat meedenken ook beloond wordt en maakten we hen mede-eigenaar van de vraag en het mogelijke antwoord. Ze beseften dat ze ook in hun eigen omgeving geen potentiĂ«le zorgmedewerkers kenden. Vandaaruit konden we het denkproces starten: wat kunnen we dan wel doen?â
In dat proces kwam de vraag op tafel hoe het beroep op de spoedeisende verkleind kan worden en wat burgers daar zelf aan kunnen bijdragen. âDie vraag kwam van inwoners zelfâ, zegt Thomassen enthousiast. âHoe kunnen we slimmere patiĂ«nten worden? Want veel mensen doen een beroep op de SEH terwijl het niet echt nodig is. Kunnen buren of naasten helpen? Kan een klacht wachten tot de huisarts weer beschikbaar is? Kun je antwoorden vinden op thuisarts.nl? Welke culturele verschillen zijn er en hoe kunnen we daarop inspelen?â Vanuit hier gaan we de vraag ontrafelen en samen met inwoners, welzijn en zorg beantwoorden.
Participatie verbreden
Het streven is om een groter en cultureel meer diverse groep inwoners te creëren met de burgerkamer. Mede hierom is een pool van belangstellende inwoners opgezet. Deelnemers kunnen hun interesses kenbaar maken zodat ze uitgenodigd kunnen worden voor onderwerpen waar ze iets mee hebben. Daarnaast werkt de vereniging aan een online tool, zodat ook mensen van zich kunnen laten horen die geen tijd hebben om naar de fysieke bijeenkomsten te komen. Het is ook een mogelijkheid om met grote groepen een digitale dialoog te voeren, met ondersteuning voor mensen die niet digitaal vaardig zijn.
âDoor het collectieve brein aan te spreken komen we tot slimmere antwoordenâ, weet Bouwmeester. âDaarnaast draagt het bij aan bewustwording van de problemen in de zorg en aan draagvlak voor moeilijke beslissingen. In de media zie je soms het beeld van de boze burger. Maar als je de zorgen serieus neemt en ruimte biedt om mee te denken over oplossingen, maak je veel creativiteit los. En die creativiteit hebben we hard nodig om de zorg goed, toegankelijk en betaalbaar te houden.â âĄ
Walter van Harmelen en Lidewij Willems namen deel aan de burgertafel om mee te denken over zorg en welzijn in Zoetermeer. Lees hieronder hun ervaringen.
Lidewij Wilms, lid cliëntenraad Reinier Haga Orthopedisch Centrum
âIk heb veel ervaring in de zorgsector en werd vanuit de cliĂ«ntenraad gevraagd om mee te praten in de burgerkamer. We hebben het onder meer gehad over hoe de druk op de eerste lijn omlaag kan. Daar komen veel mensen met klachten die eigenlijk niet medisch zijn, maar voortkomen uit sociale of financiĂ«le problemen.
Voor dat soort gevallen is het belangrijk dat de huisarts een goede sociale kaart heeft en een beslisboom om mensen te verwijzen. Een idee was dat die beslisboom er in digitale vorm ook voor inwoners zou kunnen zijn. We bedachten dat er dan wel digitale vaardigheid en taalvaardigheid nodig is. Daarnaast kunnen burenhulp en buurtcontacten hierbij waardevol zijn.
Ik vond de bijeenkomsten inspirerend. De een oppert een gedachte, de ander vult dat aan en zo ontstaan mooie ideeĂ«n. We waren met ongeveer twaalf mensen. Dat is nog niet echt representatief voor de gemeenschap, maar wel een mooi begin.â âĄ