De Hulpkaart: geeft meer zelfregie en zelfvertrouwen

Hoe help je iemand die letterlijk of figuurlijk de weg kwijt is? Dat is niet altijd gemakkelijk voor politie, hulpverleners of omstanders. In de praktijk willen mensen wel helpen, maar vaak weet men niet hoe. De hulpkaart biedt dan praktische en persoonlijke handvatten. 

Preventief hulpmiddel

Iemand haalt de Hulpkaart uit een portemonnee
© Hulpkaart.nl

De hulpkaart is een persoonlijke kaart die mensen bij zich dragen in hun portemonnee. De kaart beschrijft hoe anderen kunnen omgaan met de persoon in bepaalde situaties. Het biedt op een eenvoudige en duidelijke manier aanwijzingen over hoe je iemand kunt kalmeren, ondersteunen of op een andere manier kan helpen om (weer) te kunnen functioneren. Zo loopt de situatie niet onnodig uit de hand en krijgt de persoon direct passende zorg of ondersteuning.

Programmamanager Inez van Gils: “Met de ontwikkeling van de hulpkaart zetten we een grote stap richting een inclusievere samenleving waarin iedereen de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft, op het moment dat hij het nodig heeft.”

Hulpkaart is breed inzetbaar

Iedereen die de Hulpkaart nodig denkt te hebben, kan gratis een kaart aanvragen op www.hulpkaart.nl. Er zijn ook fysieke servicepunten en de aanvraag kan zelfs via bibliotheken lopen voor wie hulp nodig heeft bij de digitale aanvraag. De kaart kan voor bijvoorbeeld mensen met (lichte) dementie, een verslavingsprobleem of een licht verstandelijke beperking handig zijn om op zak te hebben.

Van Gils: “Veel mensen vinden het ingewikkeld om te communiceren en te praten over wat ze nodig hebben. In geval van nood al helemaal. Vaak zijn het kleine, maar belangrijke toevoegingen die mensen kunnen helpen om hun leven succesvol te leven. En zelfs mensen die tegenstribbelen om hulp te krijgen, willen wel hulp, maar weten niet hoe ze dat moeten vragen, omdat ze vaardigheden missen. De Hulpkaart kan dan van groot nut zijn.”

Verschil tussen Hulpkaart en Crisiskaart

Naast de Hulpkaart bestaat er ook een Crisiskaart. De Crisiskaart is bedoeld voor hulpverleners die in een acute situatie op de crisiskaart kunnen lezen hoe ze de persoon moeten handelen. Deze kaart is uitgebreider en bevat vaak gedetailleerde informatie over iemands ziektebeeld en medicatie. De Hulpkaart is voor een brede doelgroep en gericht op preventie. De Hulpkaart maakt alledaagse ondersteuning mogelijk voor iedereen.

Op de foto v.l.n.r. Inez van Gils, programmamanager Hulpkaart, wethouder Mischa Peters en Janine van der Heiden, werkgroep Dementievriendelijk Culemborg.
© Hulpkaart.nl

Digitale hulpkaart

Programmamanager Inez van Gils kreeg opdracht vanuit VWS om naast de papieren versie ook een digitale versie van de Hulpkaart te ontwikkelen. Een kaart die heel breed ingezet kan worden voor iedereen die met een veilig gevoel van huis wil. Omdat de Hulpkaart eenvoudig en voor diverse doelgroepen in te zetten is, kan de kaart ook dienen als een soort paraplu voor andere kaarten zoals de Autipas, contactpersonenkaartje of Afasiepas. Deze digitale versie biedt veel mogelijkheden om snel en gericht de juiste informatie te delen als jezelf even niet de woorden kan vinden.

Op de foto v.l.n.r. Inez van Gils, programmamanager Hulpkaart, wethouder Mischa Peters en Janine van der Heiden, werkgroep Dementievriendelijk Culemborg.

Teken als gemeente de Intentieverklaring

Op 24 april 2024 ondertekenden Mischa Peters, wethouder Zorg & Welzijn van de gemeente Culemborg, Janine van der Heiden van de werkgroep Dementievriendelijk Culemborg en Inez van Gils, programmamanager Hulpkaart een intentieverklaring om samen de Hulpkaart meer bekendheid te geven. Culemborg wil een dementievriendelijke gemeente zijn.

Onze ambitie is om natuurlijk nog veel meer bekendheid te geven aan de Hulpkaart en samen meer intentieverklaringen te ondertekenen. Dus welke gemeente, organisatie of samenwerkingsverband volgt? Hier een keer verder over praten? Neem contact op met Inez van Gils via inez@hulpkaart.nl

Ervaringsverhalen en ondersteuning

Op verschillende plekken in Nederland wordt de Hulpkaart al effectief ingezet. Op de website van Hulpkaart lees je verschillende ervaringsverhalen.  

Je kan bij vragen of hulp contact opnemen met Van Gils en haar collega’s. Het team helpt bij het introduceren van de Hulpkaart en neemt geïnteresseerden mee in de stappen die daarvoor nodig zijn.

Neem contact op met Hulpkaart.nl