De Hulpkaart: geeft meer zelfregie en zelfvertrouwen
Hoe help je iemand die letterlijk of figuurlijk de weg kwijt is? Dat is niet altijd gemakkelijk voor politie, hulpverleners of omstanders. In de praktijk willen mensen wel helpen, maar vaak weet men niet hoe. De hulpkaart biedt dan praktische en persoonlijke handvatten.
Hulpkaart is breed inzetbaar
Iedereen die de Hulpkaart nodig denkt te hebben, kan gratis een kaart aanvragen op www.hulpkaart.nl. Er zijn ook fysieke servicepunten en de aanvraag kan zelfs via bibliotheken lopen voor wie hulp nodig heeft bij de digitale aanvraag. De kaart kan voor bijvoorbeeld mensen met (lichte) dementie, een verslavingsprobleem of een licht verstandelijke beperking handig zijn om op zak te hebben.
Van Gils: “Veel mensen vinden het ingewikkeld om te communiceren en te praten over wat ze nodig hebben. In geval van nood al helemaal. Vaak zijn het kleine, maar belangrijke toevoegingen die mensen kunnen helpen om hun leven succesvol te leven. En zelfs mensen die tegenstribbelen om hulp te krijgen, willen wel hulp, maar weten niet hoe ze dat moeten vragen, omdat ze vaardigheden missen. De Hulpkaart kan dan van groot nut zijn.”
Verschil tussen Hulpkaart en Crisiskaart
Naast de Hulpkaart bestaat er ook een Crisiskaart. De Crisiskaart is bedoeld voor hulpverleners die in een acute situatie op de crisiskaart kunnen lezen hoe ze de persoon moeten handelen. Deze kaart is uitgebreider en bevat vaak gedetailleerde informatie over iemands ziektebeeld en medicatie. De Hulpkaart is voor een brede doelgroep en gericht op preventie. De Hulpkaart maakt alledaagse ondersteuning mogelijk voor iedereen.
Teken als gemeente de Intentieverklaring
Op 24 april 2024 ondertekenden Mischa Peters, wethouder Zorg & Welzijn van de gemeente Culemborg, Janine van der Heiden van de werkgroep Dementievriendelijk Culemborg en Inez van Gils, programmamanager Hulpkaart een intentieverklaring om samen de Hulpkaart meer bekendheid te geven. Culemborg wil een dementievriendelijke gemeente zijn.
Onze ambitie is om natuurlijk nog veel meer bekendheid te geven aan de Hulpkaart en samen meer intentieverklaringen te ondertekenen. Dus welke gemeente, organisatie of samenwerkingsverband volgt? Hier een keer verder over praten? Neem contact op met Inez van Gils via inez@hulpkaart.nl
Ervaringsverhalen en ondersteuning
Op verschillende plekken in Nederland wordt de Hulpkaart al effectief ingezet. Op de website van Hulpkaart lees je verschillende ervaringsverhalen.
Je kan bij vragen of hulp contact opnemen met Van Gils en haar collega’s. Het team helpt bij het introduceren van de Hulpkaart en neemt geïnteresseerden mee in de stappen die daarvoor nodig zijn.