De Thuyskamer als middel in de strijd tegen groeiende zorgvraag en personeelsschaarste
Wat kun je doen om de wijkverpleging efficiënter en effectiever te maken, zodat je met hetzelfde aantal verpleegkundigen meer mensen kunt helpen? En hoe zorg je er tegelijkertijd voor dat de kwaliteit van de zorg minimaal gelijk blijft? Zorgorganisatie Vérian bedacht het concept van de Thuyskamer, dat al op twee locaties in Apeldoorn wordt toegepast. Cliënten én medewerkers zijn enthousiast, aldus manager verpleging & verzorging Laura Berends. Cliënten waarderen de Thuyskamer zelfs met een 9,4.
De Thuyskamer is een plek op een centrale locatie in de wijk waar cliënten naartoe komen voor verpleegkundige zorg, legt Berends uit. De Thuyskamer heeft een huiselijke, warme uitstraling waar mensen zich op hun gemak kunnen voelen. Er is een huiskamer met diverse zitjes, er is koffie, er ligt een krantje. Cliënten komen op afspraak voor hun behandeling en worden gelijk geholpen. Sommige cliënten komen opzettelijk wat vroeger om even een kopje koffie te drinken. “En als mensen niet naar de Thuyskamer kunnen komen, komen we nog steeds aan huis hoor”, zegt Berends geruststellend.
Veel meer dan wanneer ze in de wijk van cliënt naar cliënt gaan, hebben de verpleegkundigen het gevoel dat ze in een multidisciplinair team werken. “Het werk is afwisselend en je hebt meer contact met je collega’s. De Thuyskamer is een prettige omgeving voor de cliënten, maar ook voor onze medewerkers. Ze werken hier graag. Dat is mooie bijvangst, zeker in een tijd waarin het moeilijk is om verpleegkundigen binnen te halen en binnen te houden.”
Direct deskundig geholpen
Cliënten zijn ook heel positief over de Thuyskamer. Vérian houdt een doorlopend klanttevredenheidsonderzoek en cliënten geven de Thuyskamer gemiddeld een 9,4. Ze waarderen de gezellige en huiselijke sfeer en loven de prettige en deskundige behandeling. De Thuyskamer is goed bereikbaar en je kunt er gratis parkeren. Verder zijn cliënten tevreden omdat ze direct worden geholpen en niet hoeven te wachten. De zorgorganisatie werkt aan een reserveringsmodule waarmee cliënten zelf online hun afspraken kunnen plannen, zodat ze nog meer de regie krijgen over hun eigen zorgproces.
Laura Berends was vanaf het begin als projectleider betrokken bij de opstart van de Thuyskamer. De eerste opende in 2021 zijn deuren in de Apeldoornse wijk Holthuizen. Hier kunnen cliënten ook terecht voor ziekenhuisverplaatste zorg, zoals de chemokuren. Eind 2023 ging ook de Thuyskamer in het stadsdeel De Maten van start. Hier wordt vooral wijkverpleegkundige zorg geleverd. De ambitie is om in het hele werkgebied van Vérian Thuyskamers te realiseren. Er lopen voorbereidingen om in Wapenveld in samenwerking met ziekenhuis Isala een Thuyskamer te openen.
Doen waar je goed in bent
Berends roemt de samenwerking met Gelre ziekenhuizen. “We werken al langer samen, ook in ‘ZorgNabij’, waaraan ook zorgorganisatie Sensire deelneemt. We zijn gelijkwaardige partners, dat is heel belangrijk in zo’n samenwerking. Er is wederzijds vertrouwen. Dat vraagt vaak tijd om elkaar goed te leren kennen, maar dan kun je elkaar in de kracht zetten en de dingen laten doen waar je goed in bent. Wij kunnen ook in HiX, het cliëntsysteem van het ziekenhuis.”
De manager verzorging & verpleging van Vérian ziet dat sommige ziekenhuizen ook de beweging maken om buiten de muren van het ziekenhuis zorg te gaan leveren en daar eigen personeel op in te zetten. “De organisaties die wijkverpleging leveren, zijn daar goed in en weten wat cliënten nodig hebben thuis en/of dichtbij huis”, zegt ze. “Ik hoop dat ziekenhuizen vooral de samenwerking zoeken, zodat iedereen kan doen waar hij goed in is.”