Gelijke kansen voor alle kinderen: de school als schakel voor fysieke en mentale gezondheid
Basisschool De Regenboog in Zoetermeer staat in de aandachtswijk Meerzicht. De school ziet haar taak veel breder dan het geven van onderwijs. Zo verzorgt De Regenboog een ontbijt voor de kinderen en kunnen ouders met vragen en problemen terecht in de âouderkamerâ. Op deze manier draagt de school bij aan de fysieke en mentale gezondheid van kinderen Ă©n ouders. âOnze missie is om eerlijke kansen te bieden aan onze kinderenâ, zegt schooldirecteur Anna Vreugdenhil.
Vreugdenhil werd in 2019 directeur van De Regenboog, een school met 340 leerlingen midden in een multiculturele wijk. Ze was toen 33 jaar jong. âIk vond het best spannendâ, vertelt ze. âTegelijkertijd besefte ik: dit is de kans om me op grotere schaal in te zetten voor mijn missie: het bieden van eerlijke kansen aan alle kinderen.â Die roeping en de inzet van Vreugdenhil samen met haar team Ă©n ouders begint zijn vruchten af te werpen.
Werken aan de basis: hulpverlening alles onder Ă©Ă©n dak
De inventarisatie leidde tot een aantal acties.
- Ontbijt voor kinderen. De school is vanaf 8 uur open en kinderen kunnen ontbijten op school. Stichting Present verzorgt hert ontbijt en ouders helpen hierbij. Verder koopt de school fruit en waterflessen voor de leerlingen. Zelf fruit meegeven aan kinderen blijkt voor veel ouders niet haalbaar.
- Schuldhulpverlening. Ouders kunnen laagdrempelig op de school terecht als ze schulden of financiële problemen hebben. Ook heeft De Regenboog SchuldHulpMaatje naar de school gehaald. Zij helpen ouders gratis en zonder oordeel. Ook verzorgen ze trainingen en helpen ze ouders bijvoorbeeld met het zoeken naar werk en solliciteren. Deze trainingen regelt de brugfunctionaris van de school via andere instanties, zoals Piëzo en Jobhulpmaatje.
- Opvoedkundige hulp en logopedie. De aanwezigheid van een schoolmaatschappelijk werker is uitgebreid naar vier dagen per week. Problemen kunnen hierdoor sneller worden opgepakt. De school krijgt hiervoor een subsidie van de gemeente Zoetermeer voor 8 uur per week. De overige 24 uur financiert de school zelf. En er is een intern begeleider toegevoegd aan het team.
- Kwaliteitscoördinator. Deze kijkt naar de kwaliteit van de lessen en de methodes.
âWe zijn steeds maar weer aan de basis van de school gaan werkenâ, zegt Vreugdenhil. âMet als gevolg dat onze ouderbetrokkenheid explodeerde. De ouderkamer werd gewoon te klein. We hebben inmiddels ouders die de catering doen, het fruit snijden en uitdelen, helpen bij de lunch en in de bibliotheek en ga zo maar door. Superfijn natuurlijk.â
Diverse vragen en een luisterend oor
De vragen die Claudia krijgt zijn heel divers en variëren van brieven van de gemeente en de Belastingdienst tot ook vragen over deelname aan bijvoorbeeld voetbal. Of een kind dat geen gymkleding heeft of te kleine gymschoenen. En soms willen ouders gewoon even hun verhaal doen.
âMijn rol is dan ook soms simpelweg een luisterend oor bieden. Ik leer ook door de gesprekken met ouders. Die openheid in gesprekken is ontzettend waardevol voor mijn werk als brugfunctionaris. Meerzicht is dĂ© aandachtswijk in Zoetermeer. Met kleine stapjes zien we vooruitgang. Wat vrij stroef begon, was de samenwerking met de gemeente. Die is inmiddels bijna 180 graden gedraaid. Nu worden we gebruikt als visitekaartje. Andere gemeenten willen bij ons langskomen.â
Buurtcentrum en mini-samenleving
Zijn er nog wensen voor de toekomst? Claudia: âIk hoop dat we kunnen toewerken naar een school- annex buurtcentrum met een ruimte voor alle instanties en een kookruimte en moestuin erbij.â âEn dat we dan altijd open kunnen zijnâ, vult Vreugdenhil aan. âHet sociale aspect van school is zĂł belangrijk. Nu hebben we in de zomervakantie twee weken een programma voor kinderen. We zouden het mooi vinden als we kinderen in die periode ruimte kunnen opvangen.â
De schooldirecteur roept beleidsmakers op om hun beeld van de school te verbreden: âDurf de school als een geheel te zien. De school is dĂ© plek waar je van alles kan halen. Alleen is het beleid daar niet op ingericht. Ons werkt hangt nu van zoveel verschillende subsidies aan elkaar. Dat maakt het kwetsbaar. Mijn advies is om subsidies en giften structureel te maken, zodat we in ons naschoolse aanbod kunnen blijven voorzien. Denk aan sport, theater muziekles etc. Eigenlijk zie ik de school als een soort mini-samenleving! Mini-samenleving: De Regenboog!â