Happi helpt patiënten om gezondheidsdoelen te bereiken

Internisten/infectiologen Joop Arends en Guido van den Berk introduceerden in 2014 een app voor hiv-patiënten, de HappiApp. Inmiddels zijn er drie varianten op de app: Happi Hiv, Happi Huid en Happi Lever. De apps helpen patiënten onder meer om de kwaliteit van leven te verhogen en gezonder te leven. Via een portal kunnen behandelaren de patiënt volgen.

© HappiApp, Joop Arends

‘De behandeling van hiv is dankzij goede medicijnen enorm veranderd’, vertelt Arends. ‘Patiënten komen nauwelijks nog in het ziekenhuis. Maar velen willen wél ondersteuning om gezondheidsdoelen te bereiken. Samen met patiënten hebben we bepaald welke doelen voor hen belangrijk zijn. Die hebben we vastgelegd in 5 uitkomstindicatoren, gekoppeld aan vragenlijsten. Via de app kunnen patiënten de vragenlijsten invullen.’

Patiënten krijgen de uitkomsten van de vragenlijsten teruggekoppeld met een kleurcode: groen, oranje of rood. Bij oranje en rood is het raadzaam om actie te ondernemen. Ze kunnen de uitkomsten delen met hun behandelaar, mits ze daar nadrukkelijk toestemming voor hebben gegeven. De behandelaar kan de resultaten bekijken op een dashboard in een portal. Arts en patiënt kunnen dan eventueel de behandeling aanpassen.

Leefstijlmodule

De app heeft daarnaast nog een aantal functionaliteiten. De leefstijlmodule geeft adviezen over bewegen, voeding en ontspanning en helpt om minder te roken en te drinken. Het medicatiepaspoort herinnert de patiënt eraan om zijn medicatie te nemen en biedt de mogelijkheid om online nieuwe medicijnen te bestellen. Verder ontvangt de patiënt via de app berichten en nieuws van de betreffende patiëntenvereniging.

Guido van den Berg
© OLVG, Guido van den Berg

Regie over gezondheid en ziekte

Guido van den Berg is internist bij het OLVG in Amsterdam. Hij behandelt onder anderen hiv-patiënten. ‘Happi helpt patiënten om de regie te nemen over gezondheid en ziekte’, zegt hij. ‘Ik hoor van patiënten dat zij de informatie vanuit de patiëntenvereniging op prijs stellen, bijvoorbeeld recent over de apenpokken. Verder kun je via de app contact maken met lotgenoten. Dan kan helpen om angst en somberheid te verminderen.’

Collega-artsen reageren wisselend op de app. ‘Sommigen zijn bang dat Happi infiltreert in het zorgpad. Daar blijven we van weg. De app is voor de 360 dagen dat de patiënt geen contact heeft met de behandelaar. Als ze zien hoe Happi helpt om patiënten beter te informeren, worden ze vaak wel enthousiast. De app helpt patiënten ook om zich voor te bereiden op het consult met de arts of verpleegkundige. Daardoor verloopt dat gesprek beter.’

Happi Hiv, Happi Huid en Happi Lever

Oorspronkelijk was Happi uitsluitend voor hiv-patiënten. De afgelopen jaren is het aanbod uitgebreid met Happi Huid en Happi Lever. ‘Het zijn aandoeningen met een stigma of taboe waarbij veel oplossingen buiten het ziekenhuis liggen’, legt Arends uit.

Elke versie van Happi heeft een generiek deel en een deel toegespitst op de aandoening. Zo heeft Happi Huid een optie om foto’s van de huid direct naar de behandelaar te sturen. Die kan dan op basis van de foto beoordelen of hij de patiënt wil zien. Dit voorkomt onnodig ziekenhuisbezoek. Happi Hiv heeft aandacht voor het bestrijden van eenzaamheid. Dit komt vooral bij oudere patiënten voor.

HappieApp
© HappieApp

Samenwerking met apotheken

In mei 2020 zegde Joop Arends zijn baan als internist en associated professor bij UMC Utrecht op om zich volledig te richten op Happi. De ontwikkeling van de app is ondergebracht bij de Stichting HappiApp, de commerciële activiteiten bij PatientApp. ‘De app is gratis voor patiënten en behandelaren’, legt Arends uit. ‘We werken samen met een apotheek die de medicijnen voor de patiënten gratis thuisbezorgd in heel Nederland. Onze omzet zit in een provisie van de winst die de apotheek maakt op de medicijnen.’

Voedingsmodule

In september is Happi uitgebreid met een module om de voeding te monitoren. ‘Er zat al een optie in om calorieën bij te houden’, zegt Arends. ‘Maar dat was best een hoop gedoe en weinig mensen maakten er gebruik van. Nu kunnen ze een foto maken van het bord met eten en de app analyseert dat dan. Vervolgens scoort hij het aantal calorieën. Op termijn willen we hier ook voedingsadviezen aan koppelen.’

Ruimte voor groei

De app heeft op dit moment ongeveer 2000 actieve gebruikers en circa 200 downloads per maand. ‘Er is ruimte voor groei’, denkt Arends. ‘Zowel onder patiënten met hiv en huid- en leveraandoeningen als bij andere patiëntgroepen. Ik werd onlangs aangesproken door een gynaecoloog. We onderzoeken op welke manier we Happi kunnen inzetten voor patiënten in deze categorie.’


.

Contactgegevens

Meer weten? Neem contact op met de initiatiefnemer.
Waar: Amsterdam
Betrokken organisaties: 

Meer informatie

Bekijk de website van Happi App