Meer samenwerking in de wijk op basis van data
Data zijn waardevol, vooral als het tot kennis, gesprek en verandering leidt. Dat is precies wat âVan Wijkdata naar Wij(k)doenâ doet. De werkwijze combineert kwantitatieve data met een kwalitatieve duiding. Anna Kersten, docent en onderzoeker bij de afdeling Public Health van UMC Utrecht, en Dominique van der Vlist en Noortje de Haan van Bits of Care lichten de werkwijze en het bijbehorende dashboard toe. âProfessionals vinden de verbinding die ontstaat mooi.â
In 2017 klopten 2 managers uit de eerste lijn bij ons aanâ, vertelt Anna. âHun professionals werden vaak uitgenodigd voor overleggen over data, door verschillende partijen in de wijk. Dat wilden ze liever geĂŻntegreerd doen, dus mĂ©Ă©r samenwerking in de wijk Ă©n data bij elkaar brengen. Samen met de managers en de gemeente hebben we dat opgepakt.â Het was een kwestie van doen en uitproberen, aldus Anna. âZo ontstond een mooie werkwijze, die alle 10 wijken in Utrecht nu 2 Ă 3 keer doorlopen hebben.â Gaandeweg werd de werkwijze steeds verder geprofessionaliseerd. Met steeds als doel de samenwerking tussen professionals in de eerste lijn, het sociale domein en de gemeente op basis van data bevorderen.
Stap 1: de voorbereiding
Anna legt uit hoe de werkwijze eruitziet. âStap 1 is de voorbereiding. Dan kijkt een klein clubje wat er speelt in een wijk Ă©n wat er al gedaan wordt. Want het is belangrijk goed aan te sluiten bij wat er is.â In deze voorbereidingsgroep zijn in ieder geval het sociaal domein, de eerste lijn en de gemeente vertegenwoordigd. En afhankelijk van de wijk kan daar nog iemand van welzijn of sport bijkomen. Samen bereiden ze stap 2 voor, de Wijkdata-sessie. Daar hoort ook het verzamelen van data bij. âOns uitgangspunt was de Community Health Assessment uit Amerika. Aangevuld met wat bij ons voorhanden is. Dat kunnen openbare data zijn Ă©n data van de organisaties uit de wijk.â Anna benoemt dat organisaties het aanleveren en delen van hun data in het begin wel spannend vinden. âOok al is het op populatieniveau. Daar moet je alert op zijn. Je moet het goed begeleiden.â
Stap 2: de Wijkdata-sessie
Als er voldoende data zijn, is het tijd voor de Wijkdata-sessie. âDaarvoor wordt breed uitgenodigd: alle professionals uit de wijk, bewonersorganisaties Ă©n individuele inwonersâ, vervolgt Anna. De data uit de verschillende domeinen en bronnen is de basis voor een gesprek: van medicatiegegevens en buurtteamgebruik tot Wmo-gegevens en eenzaamheidscijfers, en nog veel meer. De deelnemers geven er duiding aan. âDus welke verhalen hebben de deelnemers bij de data? Herkennen ze het beeld dat de data geven of niet?â Alle ervaringen en opmerkingen van de deelnemers worden genotuleerd. Want dit is input voor de Wij(k)doen-sessie.
Stap 3: de Wij(k)doen-sessie
Ook aan de Wij(k)doen-sessie gaat weer voorbereiding vooraf. Er worden âpersonaâsâ gedefinieerd, dat zijn fictieve personen die model staan voor de verschillende doelgroepen in een wijk. Anna: âDaarvoor combineren we de data met de kwalitatieve duiding uit de Wijkdata-sessie. Professionals vinden het best moeilijk om op wijkpopulatieniveau te denken. Ze zijn gewend aan casuĂŻstiek. De personaâs maken het herkenbaar. Tijdens de Wij(k)doen-sessie kijken de deelnemers samen wat er speelt bij de personaâs en wat er voor hen georganiseerd wordt in de wijk. Is dat voldoende? Loopt het goed? Kunnen ze het verbeteren? Daar komen afspraken uit voort, waar de professionals vervolgens mee aan de slag gaan.â
Elkaar leren kennen
De professionals zijn enthousiast over de werkwijze. âZe vinden vooral de verbinding die ontstaat mooiâ, vertelt Anna. âZeker in wijken waar de samenwerking nog niet echt vorm heeft gekregen, zijn professionals blij dat ze elkaar en elkaars aanbod via de Wijkdata- en de Wij(k)doen-sessies leren kennen. In wijken waar al een samenwerkingsstructuur bestaat, benutten de professionals de sessies bijvoorbeeld voor de invulling van hun jaarplannen.â
Themalunches en interventies tegen eenzaamheid
Concrete voorbeelden heeft Anna ook. âIn Ă©Ă©n wijk hebben de professionals samen de belangrijkste themaâs gekozen en organiseren ze daar nu themalunches over. In een wijk waar de eenzaamheidscijfers waren toegenomen, hebben de professionals de eenzaamheid bij verschillende doelgroepen geduid en daar interventies op ingezet.â
Interactiever met data omgaan
Data spelen een belangrijke rol in âVan Wijkdata naar Wij(k)doenâ. In de eerste Wijkdata-sessies deelden de organisaties hun data nog via powerpoints. âMaar dat kostte veel tijd, het was veel handmatig werkâ, vertelt Anna. âWe wilden dat graag meer automatiseren. Om vervolgens ook interactiever met de data te kunnen omgaan. Zo kwamen we bij Noortje en Dominique van Bits of Care terecht.â Met subsidie van de voucherregeling van het ZonMw-programma Juiste Zorg Op de Juiste Plek bouwde Bits of Care een dashboard. âAnna had al veel werk verrichtâ, zegt Dominique. âEn veel data bij elkaar gebracht. Al die data hebben wij aangevuld met openbaar beschikbare data, zoals inwonersaantallen en de gezondheidsmonitor.â Ook automatiseerden Dominique en Noortje het proces, zodat het dashboard elk jaar makkelijk aangevuld kan worden.
Trends zien
Het resultaat is een gebruiksvriendelijk en intuĂŻtief dashboard, met de mogelijkheid tot visualisaties op wijk- en subwijkniveau. âEr zit bijvoorbeeld een temporale optie inâ, zegt Noortje. âZodat je trends kunt zien. Dat de eenzaamheid af- of toeneemt of dat er meer of minder kwetsbare ouderen zijn, dat soort dingen. Daar kun je dan met professionals over in gesprek gaan. Of ze het herkennen en of ze er een reden voor weten.â
Wijken vergelijken
Een andere veelgebruikte optie is de vergelijking tussen wijken. Noortje: âDat kwam al heel snel als wens naar voren. Binnen een gemeente is het gebruikelijk om een wijk te vergelijken met een gemiddelde, in dit geval van Utrecht. Maar dat voegt niet zoveel toe. Je maakt daarmee bijvoorbeeld aantoonbaar dat een wijk op bepaalde themaâs nog veel te doen heeft, maar dat weten professionals doorgaans wel. Met het dashboard kunnen professionals per thema, bijvoorbeeld kwetsbare ouderen, op zoek naar vergelijkbare wijken. En vervolgens ervaringen uitwisselen met professionals daar en van elkaar leren.â
Gemeente actieve partner
Het initiatief voor âVan Wijkdata naar Wij(k)doenâ kwam van de eerste lijn. Inmiddels is de gemeente een hele actieve partner. âEr is ook een samenwerkingsovereenkomst getekendâ, vertelt Anna. âUtrecht gaat hiermee door en de gemeente neemt het beheer van het dashboard over. De gedachte is dat verbinding tussen professionals gaat leiden tot het voorkomen en verplaatsen van zorg. Zodat bijvoorbeeld sociale vragen niet meer bij de huisarts terechtkomen, maar direct bij het sociaal wijkteam.â
Wil jij ook hiermee aan de slag?
Anna, Dominique en Noortje benadrukken dat de werkwijze en het dashboard óók interessant kunnen zijn voor andere gemeenten. âHeel veel mensen zijn met dit soort vraagstukken bezig, dat zien we aan de projecten waarbij wij betrokken zijnâ, zegt Noortje. âDe werkwijze en het dashboard van âVan Wijkdata naar Wij(k)doenâ zijn ook op andere plekken heel goed te gebruikenâ, voegt Dominique toe. âWe hebben iets moois gemaakt waar anderen iets aan kunnen hebbenâ, besluit Anna. âEn wij dragen graag bij aan het verspreiden van die kennis. Dus wil jij ook hiermee aan de slag? Neem dan vooral contact met ons op, we denken graag mee.â
Meer informatie over het dashboard vind je op bitsofcare.com. Kijk voor meer informatie over het ZonMw-programma Juiste Zorg op de Juiste Plek op zonmw.nl.