Triage door digitale huisarts ontlast cliënten, zorgmedewerkers en huisartsen

Zorgorganisaties tanteLouise en Groenhuysen werken samen met lokale huisartsen en Arene Online Huisartsen om de huisartsenzorg voor ouderen in West-Brabant efficiënter in te richten. Huisartsen van Arene doen online het eerste consult en beoordelen of een fysiek contact nodig is. Is dit het geval, dan wordt de eigen huisarts ingeschakeld. De werkwijze zal naar verwachting het aantal fysieke consulten met 80 procent kunnen verminderen.

Ouderen wonen steeds vaker en steeds langer zelfstandig, in hun eigen woning of in een wooncomplex. Ze krijgen zorg via een volledig pakket thuis (VPT) of een modulair pakket huis (MPT) en behouden hun eigen huisarts. tanteLouise heeft op sommige van haar woonlocaties met meer dan tien huisartsen te maken. Voor de verzorgende of verpleegkundige, die meestal degene is die de huisarts inschakelt, is dat onoverzichtelijk, de triagetijd verschilt en huisartsen hebben het toch al druk.

Jan-Kees van Wijnen
© tanteLouise - Jan-Kees van Wijnen

Alleen doktersbezoek als het nodig is

tanteLouise zocht samenwerking met Arene Online Huisartsen, een initiatief van vier praktijkhoudende huisartsen in Etten-Leur. Met een uitgebreide pool van huisartsen verzorgen zij online triage. Een hulpvraag komt binnen bij een van de artsen. Via een tablet wordt er contact gelegd en een inschatting gemaakt van ernst van de situatie. De dienstdoende digitale huisarts heeft inzage in het dossier van de cliënt. Alleen als het nodig is, wordt de eigen huisarts van de cliënt op pad gestuurd.

Geen onnodig beroep op medische zorg

In de voorbereiding heeft tanteLouise het triageproces tegen het licht gehouden. In de praktijk is het negen van de tien keer verpleegkundige of verzorgende die de huisarts inschakelt. ‘We hebben goed gekeken wanneer het echt nodig is om een arts in te schakelen’, zegt Jan-Kees van Wijnen, bestuurder van tanteLouise. ‘We hebben goed opgeleide verpleegkundigen die dat kunnen beoordelen. Zodat we niet onnodig een beroep doen op medische zorg.’

Goed uitleggen aan cliënten

Met de ouderen zijn gesprekken gevoerd om de nieuwe werkwijze en de voordelen daarvan uit te leggen. Bijvoorbeeld dat de triage veel sneller verloopt en dat ze eerder weten of bezoek van de dokter nodig is. Ook was hun toestemming nodig om het cliëntendossier op te nemen in het Landelijk Schakelpunt, zodat de dienstdoende digitale huisarts de ziektegeschiedenis van de patiënt kan inzien. Alle betreffende cliënten gingen hiermee akkoord.

Digitale huisarts reageert direct

De huisartsen van Huisartsen Groep Eendracht krijgen bericht van hun collega’s van Arene als die inschatten dat een bezoek noodzakelijk is. Het project loopt nog te kort om harde conclusies te trekken, maar volgens Van Wijnen is een reductie van 80 procent van de huisbezoeken een realistisch perspectief. De medewerkers van tanteLouise zijn enthousiast. Zij hoeven niet na te gaan bij welke huisarts ze moeten aankloppen, maar kunnen zich via een app bij Arene melden. En ze krijgen vrijwel direct een reactie.

Verzorgende in gesprek bewoner van tanteLouise
© tanteLouise

Uitbreiding van aanpak in de regio

In maart is de werkwijze getest en vervolgens toegepast in een verpleeghuis van tanteLouise. In juni is het uitgebreid naar een tweede verpleeghuis. De komende maanden gaan dertien andere vvt-aanbieders in West-Brabant aan de slag met de digitale huisarts. Van Wijnen wil de aanpak op termijn uitbreiden van de wooncomplexen naar ouderen die zelfstandig in hun eigen woning in de wijk wonen. En zo huisartsen verder ontlasten.

Zorgkantoor financiert ontwikkeling en implementatie

De initiatiefnemers hebben intensief samengewerkt met Zorgkantoor CZ om de aanpak op poten te zetten en te implementeren. tanteLouise heeft samen met Groenhuysen een zogeheten free proposal ingediend. Het zorgkantoor heeft daarop financiering beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling en implementatie. De afspraak daarbij was dat het initiatief bij succes opgeschaald zou worden in de regio. Dat gaat nu gebeuren.

Vertrouwen is de basis

‘Belangrijk is dat je met elkaar nadenkt over het triageproces’, zegt Van Wijnen. ‘Wat is het juiste moment om de huisarts in te schakelen? Verder heeft het enorm geholpen dat de samenwerking tussen huisartsen en vvt al goed was in onze regio. Vertrouwen is essentieel, in elkaar en in de ICT. De huisartsen geven iets uit handen; ze moeten erop kunnen rekenen dat goede zorg voor hun patiënten gewaarborgd is.’

Maak het ‘waarom’ duidelijk

Een andere succesfactor is dat alle partijen overtuigd moeten zijn van de meerwaarde van een nieuwe aanpak. ‘Start with why’, aldus Van Wijnen. ‘Als het waarom niet duidelijk is, gaat het je niet lukken om alle partijen gemotiveerd mee te krijgen. Leg het goed uit, en zorg dat alle partijen het snappen. Doorduwen bij twijfels gaat je niet verder brengen.’