Toekomstagenda Gehandicaptenzorg

Met de Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking wil het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de zorg en ondersteuning aan mensen met een beperking toekomstbestendig maken. Op deze pagina kun je lezen hoe we dat gaan doen. Daarnaast vind je documenten en links naar websites en informatie over de Toekomstagenda.

Meisje met paardenbloem
© VWS/PureBudget

Met de ā€˜Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperkingā€™ wil het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) deĀ zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking toekomstbestendig maken. De Toekomstagenda bestaat uit 6 onderwerpen met een eigen maatschappelijke opgaven en doelstellingen. De agenda is samen met betrokken organisaties opgesteld. Ook de uitvoering van de activiteiten gebeurt gezamenlijk. Ā 

Wat staat er in de Toekomstagenda?

De ToekomstagendaĀ bestaat uit zes onderwerpen met een eigenĀ maatschappelijke opgave en doelstellingen. Drie daarvan gaan over 'wie', de andere drie over 'wat'.

Mensen met een complexe zorgvraag

Een van de groepen waar de Toekomstagenda Gehandicaptenzorg zich op richt, is die van mensen met een complexe zorgvraag. Dit zijn mensen met een verstandelijke beperking in combinatie met ernstig onbegrepen gedrag en/of psychiatrische problematiek.

Om de zorg voor mensen met een complexe zorgvraag te verbeteren en toekomstbesteding te maken, heeft de Toekomstagenda drie speerpunten vastgesteld.

1. Een solide kennisinfrastructuur

Kennisontwikkeling en kennisdeling over mensen met een complexe zorgvraag draagt bij aan betere ondersteuning en daarmee aan een betere kwaliteit van leven. Daarom gaat de Toekomstagenda een adequate kennisinfrastructuur opzetten voor mensen met een ernstige verstandelijke beperking en gedragsproblematiek (EVB+) en voor mensen met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblematiek (LVB+). Ontwikkelen, delen en borgen van kennis staat hierin centraal.

2. Kwalitatief goede en passende zorg die duurzaam en betaalbaar

De Toekomstagenda wil dat iedereen, dus ook mensen met een complexere zorgvraag, toegang heeft tot kwalitatief goede en passende zorg. Hier gaan we ons verder voor inzetten. Belangrijke randvoorwaarden zijn: voldoende beschikbare passende plaatsen, voldoende bekwaam personeel, de juiste expertise en adequate financiering.

3. Vroegsignalering en preventie

Door op tijd de juiste zorgvraag vast te stellen, voorkomen we dat mensen te lang rondlopen met hun zorg- en ondersteuningsvraag. Dan kunnen we hen eerder helpen en escalatie en crisis voorkomen.

Mensen met een licht verstandelijke beperking

Een fijne plek om te wonen, een baan of studie waarin je nieuwe dingen leert en vrienden en familie om je heen. Net als iedereen willen de ongeveer 1,1 miljoen mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) een tevreden leven leiden. Een leven waarin ze kunnen meedoen in de maatschappij en iets betekenen voor hun omgeving.

Wanneer mensen met een LVB op het juiste moment passende hulp of steun krijgen, vergroot dit de kans dat zij hun leven kunnen inrichten op een manierĀ die voor hen goed en bevredigend is. De Toekomstagenda werkt aan goede zorg en ondersteuning voor mensen met een LVB door te focussen op de volgende speerpunten:

1. Zorg zonder schotten

We willen dat mensen met een LVB de zorg of ondersteuning krijgen die hen helpt, zonder dat ze last hebben van de ingewikkelde organisatie van de zorg. Door de plannen en acties die onder dit speerpunt vallen uit te voeren, willen we bereiken dat mensen met een LVB minder last ervaren van de soms lastige organisatie van zorg en welzijn in verschillende wetten en stelsels.

2. Talentonwikkeling

Na het afronden van school moeten er mogelijkheden zijn voor mensen met een LVB om zich te kunnen blijven ontwikkelen op een manier die bij hen past. Met de plannen die onder dit speerpunt vallen, zorgt de Toekomstagenda ervoor dat mensen met een LVB als ze dat willen, door kunnen leren en zichzelf kunnen blijven ontwikkelen.

3. Bewustwording

Mensen met een LVB willen zich welkom en begrepen voelen. Dat vraagt bewustwording bij mensen en organisaties die in aanraking komen met mensen met een LVB. Zij moeten weten wat een LVB is, hoe ze die kunnen herkennen en wat ze kunnen doen om de zorg, ondersteuning en dienstverlening beter op mensen met een LVB te laten aansluiten. De Toekomstagenda zet zich hiervoor in. Een belangrijk aspect hierbij is het betrekken en inzetten van ervaringsdeskundigen.

4. Kennisontwikkeling en kennisdeling

Als je weet dat iemand een LVB heeft, moet je ook weten wat je kunt doen om diegene goed te helpen. Er is al veel kennis beschikbaar, maar niet iedereen weet deze kennis te vinden of te benutten. Daarom stimuleren we het ontwikkelen, delen en bundelen van kennis over LVB.

Thuiswonenden met een levenslange en levensbrede beperking

De Toekomstagenda Gehandicaptenzorg richt zich ook op mensen met een beperking voor het hele leven (levenslang) die op meerdere levensterreinen (levensbreed) zorg en ondersteuning nodig hebben. Het gaat hierbij om mensen die thuis wonen en Wmo-ondersteuning nodig hebben, zoals dagbesteding of begeleiding.

Voor mensen met een beperking en hun naasten is het soms een enorme uitdaging om passende zorg en ondersteuning te krijgen. Daarnaast is er nog te weinig oog voor het leer- en ontwikkelpotentieel van deze mensen. Ook voelen zij zich vaak niet begrepen of erkend. Met onderstaande speerpunten wil de Toekomstagenda de situatie van deze diverse groep mensen verbeteren:

1. ‘Passende beschikkingsduur’ als norm

Soms heeft iemand met een levenslange en levensbrede beperking langdurig behoefte aan zorg of ondersteuning vanuit de Wmo. Voor deze mensen is het belangrijk dat ze niet steeds opnieuw moeten aantonen dat ze een blijvende beperking met een ondersteuningsbehoefte hebben. Daarom zetten we er met gemeenten op in om de ā€˜passende beschikkingsduurā€™ tot norm te maken. Dat betekent dat gemeenten meer onderscheid maken in de duur van de beschikkingen die ze afgeven. En dat ze bij een stabiele ondersteuningsbehoefte een beschikking voor langere tijd afgeven.

2. Passende zorg en ondersteuning

Het is belangrijk om de zorg en ondersteuning zo in te zetten dat deze op de ontwikkeling van de persoon is gericht en dat ook diens omgeving en naasten wordt gezien en gehoord. Daarnaast willen we voorkomen dat de zorgbehoefte onnodig verergert, waardoor mensen zwaardere vormen van zorg en ondersteuning nodig hebben. Bijvoorbeeld door het inzetten van levensloopbegeleiding. Of tijdige en goede ondersteuning van mantelzorgers om overbelasting te voorkomen.

3. Kennisontwikkeling en –ontsluiting

We willen kennis over mensen met een levenslange en levensbrede beperking beschikbaar en vindbaar maken voor iedereen die met deze diverse groep werkt. Dit moet ertoe leiden dat beleidsmedewerkers bij gemeenten de benodigde kennis en kunde hebben om in beleid rekening te houden met deze groep. En dat professionals die de toegang tot zorg of ondersteuning organiseren, meer handvatten krijgen om mensen met een levenslange en levensbrede beperking te herkennen en hun behoefte aan ondersteuning te beoordelen.

Cliëntondersteuning

De meeste mensen vinden zelf de toegang tot de zorg en ondersteuning die zij nodig hebben. Sommigen hebben hierbij iemand nodig die tijdelijk naast hen staat en met hen meedenkt. Een onafhankelijke cliƫntondersteuner (OCO) kan mensen dan helpen de juiste zorg en ondersteuning te vinden.

Cliƫntondersteuning bestaat uit het geven van informatie, advies en kortdurende ondersteuning die mensen helpt zo zelfredzaam mogelijk te zijn en de daarvoor benodigde zorg en ondersteuning te vinden en te krijgen.

Gemeenten en zorgkantoren zijn er voor verantwoordelijk dat cliƫnten die daar behoefte aan hebben, ook daadwerkelijk cliƫntondersteuning ontvangen. Uitgangspunt daarbij is de cliƫnt: welke zorg en ondersteuning is voor die specifieke cliƫnt het beste passend en waar kan die het beste geboden worden?

De toekomstagenda richt zich op de volgende onderdelen:

1.Inzetten op de kwaliteit van cliëntondersteuning

We willen op verschillende manieren de kwaliteit van de cliƫntondersteuning verbeteren. Zo moet het inwoner- en cliƫntperspectief meer centraal staan, willen we cliƫntondersteuning meer levensbreed en domeinoversteigend organiseren. Daarom is het ook belangrijk dat we de cliƫntondersteuning beter laten aansluiten bij de vraag van mensen met een beperking Ʃn hun naasten.

2. Verbeteren overgang tussen Wmo- en Wlz-cliëntondersteuning

Cliƫntondersteuning wordt aangeboden vanuit twee zorgwetten. Vanuit de Wlz voor mensen met een Wlz-indicatie en vanuit de Wmo voor alle andere mensen. Met name mensen met een complexe of levenslange hulpvraag en hun naasten hebben behoefte aan iemand die domeinoverstijgend met hen meedenkt. VWS gaat met zorgkantoren en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) in gesprek over hoe we de overgang van Wmo- en Wlz-cliƫntondersteuning kunnen verbeteren.

3. Vergroten bekendheid en vindbaarheid van cliëntondersteuning

Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de mensen met een beperking, maar ook professionals, zoals huisartsen en wijkverpleegkundigen, niet weten dat er onafhankelijke cliƫntondersteuners bestaan. Omdat het belangrijk is dat een cliƫntondersteuner waar en wanneer nodig tijdig kan worden ingezet, willen we de bekendheid en vindbaarheid van cliƫntondersteuners bij professionals vergroten, zodat zij cliƫnten op het bestaan kunnen wijzen.

4. Gespecialiseerde cliëntondersteuning

Afgelopen jaren kregen 450 mensen met een beperking en hun naasten gespecialiseerde cliƫntondersteuning, aangeboden vanuit 5 pilots van het programma Volwaardig Leven. De mensen om wie het gaat zijn aangewezen op intensieve, complexe en vaak levensbrede zorg en ondersteuning. De Toekomstagenda wil deze vorm van ondersteuning voorzetten in een landelijke regeling.

Zorgtechnologie en innovatie

Zorgtechnologie draagt bij aan een zelfstandiger en zinvoller bestaan voor mensen met een beperking, en heeft de potentie om de kwaliteit van zorg en ondersteuning te verbeteren. Daarnaast kan zorgtechnologie het werk van zorgmedewerkers efficiƫnter en leuker maken.

De Toekomstagenda werkt toe naar een gehandicaptensector waarbij zorgtechnologie en het gebruik van data vanzelfsprekend worden ingezet. Om onze ambities waar te kunnen maken, is het nodig dat de technologie goed aansluit bij de vraag van de cliƫnt. Om die beweging aan te jagen, zetten we in de Toekomstagenda op de volgende onderwerpen:

1. Implementeren en opschalen van zorgtechnologie

Voor zorgorganisaties die aan de slag willen met technologie is de InnovatieRoute ontwikkeld. De InnovatieRoute is gebaseerd op wetenschappelijke en praktische kennis uit de sector. De InnovatieRoute helpt projectleiders bij het succesvol implementeren en borgen van technologie.

Organisaties die hulp nodig hebben bij het gebruik van de InnovatieRoute kunnen een beroep doen op het programma Innovatie-impuls 2. Dit programma ondersteunt door het aanbieden van implementatieadviseurs, het organiseren van kennisnetwerken en het ondersteunen van implementatie in de regio.

2. Het gebruik van data en voorbereiden op toekomstige technologische ontwikkelingen

Het gebruik van zorgtechnologie genereert een schat aan data. Deze data kan gebruikt worden om de zorg en ondersteuning te verbeteren. Met het programma Leren Werken met Data helpen we de sector op weg met het gebruik van deze data.

We willen dat de sector meer inzicht krijgt in de effecten van het gebruik van data op de kwaliteit van de zorg en ondersteuning. Zo kunnen zorgaanbieders bewuster kiezen voor de manier waarop zij data gebruiken om de zorg te optimaliseren. Daarnaast helpen we organisaties om de eerste stappen te zetten op het gebied van data en het creƫren van de juiste randvoorwaarden.

Naast het gebruik van data krijgt de sector in de toekomst ook te maken met andere technologische ontwikkelingen. Ontwikkelingen met effect op het leven van mensen met een beperking of de manier waarop zorg en ondersteuning wordt georganiseerd. De technologiescouts gaan in gesprek met ontwikkelaars van technologie, zorgorganisaties Ʃn cliƫnten om te zorgen dat de stem van de cliƫnt bij de ontwikkeling en implementatie van nieuwe technologie geborgd wordt.

3. Medewerker van de toekomst

Als technologie een steeds grotere rol gaat spelen in het zorgproces,Ā moeten we ons ook richten op de medewerker van de toekomst. Het gaat dan om medewerkers die goed toegerust zijn om hun vak uit te oefenen. Daarbij makenĀ ze niet alleen gebruik van technologie, maar ervaren zij die technologie als ondersteunend aan hun werk. Om dit te bereiken organiseren we lesprogrammaā€™s op het mbo en hbo over de meerwaarde van technologie. De lessen worden gegeven door ervaringsdeskundigen. Daarnaast hebben we aandacht voor digivaardigheden.

4. Sociale innovatie

Technologische innovaties gaan vaak hand in hand met sociale innovaties. Een project dat zich volledig richtte op sociale innovaties was Vernieuwingstraject Begeleiding Ć  la carte; Ć©Ć©n van de onderdelen uit het programma Volwaardig Leven. Met de Toekomstagenda willen we de waardevolle kennis die dit project heeft opgeleverd verder verspreiden en doorontwikkelen. Daarnaast willen we de effecten van sociale innovaties nog beter in beeld brengen, zodat betrokken sectorpartijen ze kunnen gebruiken in hun beleid.

Arbeidsmarkt en vakmanschap

Ook in de gehandicaptenzorg is er een urgent personeelstekort, zowel als het gaat om voldoende personeel als om voldoende gekwalificeerd personeel. Dit geldt voor de meeste beroepen en in het bijzonder voor functies in de begeleiding en ondersteuning van complexe doelgroepen/ernstige gedragsproblematiek.

Om de personeelstekorten tegen te gaan, is het belangrijk dat er voldoende instroom is van nieuwe medewerkers, dat we zittende medewerkers behouden, en dat alle aanwezige expertise optimaal wordt benut.

Daarnaast is het zaak om anders te werken en anders te organiseren,Ā onder andere door creatief nieuwe oplossingen te zoeken om om te gaan met de tekorten op de arbeidsmarkt. De Toekomstagenda gaat daarom aan de slag met de volgende speerpunten:

1. Boeien: voldoende instroom, opleidingen aantrekkelijker maken

We willen zorgen voor een betere aansluiting van het onderwijs op de praktijk, zodat studenten een realistischer beeld krijgen hoe het is om te werken in de gehandicaptensector. Daarnaast willen we het werken in de gehandicaptensector aantrekkelijker maken.Ā 

2. Binden: professionals behouden, ontwikkelen van het beroep

Om medewerkers te behouden is het van belang dat het beroep zich blijft ontwikkelen. We zetten in op het verstevigen van de positie van professionals. Onder andere door het opleiden van ambassadeurs gehandicaptenzorg die staan voor hun vak en vanuit hun praktijk een realistisch beeld uitdragen van het werken in de gehandicaptenzorg.

Pilot beroepsregistratie

Daarnaast is in 2023 een pilot tot beroepsregistratie gestart. Deze pilot wordt uitgevoerd om ervaring op te doen met het vergroten van binding aan de professie en behoud voor het vak, en met het effect op actief werken aan de (eigen) professionele ontwikkeling. Bekeken wordt of beroepsregistratie een positieve uitwerking heeft en wat het concreet oplevert.

Verder is er een beroepscode en waardenkompas ontwikkeld voor sociaal werkers/begeleiders in de gehandicaptenzorg. De volgende stap is dat de hele beroepsgroep bekend raakt met deze professionele standaard en daar ook naar gaat handelen.

Goede gewoontes voor goed werk

Belangrijk om medewerkers te behouden voor het werk zijn goed werkgeverschap is, ruimte voor eigen regie, doorontwikkeling en voldoende aandacht voor en begeleiding van nieuwe medewerkers. Dit is gestimuleerd via regionale bijeenkomsten en een landelijke inspiratiesessie met als eindresultaat een kaartenset aan goede gewoontes voor goed werk. Zorgaanbieders en medewerkers kunnen hier hun voordeel mee doen om het gesprek over goed werk en wat daarvoor nodig is intern te voeren en te verbeteren.

Tot slot: als het gaat om anders werken en anders organiseren, zijn er talloze voorbeelden te vinden in de Toekomstagenda. Die voorbeelden gaan we delen op het congres van de Toekomstagenda in 2025.

3. Benutten: beter benutten van al aanwezige kennis en ervaring

Ook voor dit speerpunt richten we ons op verschillende onderwerpen. Zo willen we een duidelijker beeld krijgen van welke functies en beroepen er in de gehandicaptenzorg allemaal zijn, hoe deze functies en beroepen zich tot elkaar verhouden en elkaar optimaal kunnen aanvullen en hoe de doorgroeimogelijkheden eruitzien. Zoā€™n inventarisatie kan onder meer helpen bij de vraag of we momenteel de juiste beroepen (en carriĆØreperspectieven) hebben in de gehandicaptenzorg.

Verder willen we beter gebruikmaken van ervaringsdeskundigheid van het netwerk van iemand met een beperking. Want ook het netwerk kan in de zorg voor de persoon met een beperking rollen vervullen. Hierover gaan we graag het gesprek aan met ervaringsdeskundigen, hun netwerk en professionals.

Tot slot hebben we voor de sector gehandicaptenzorg een regionale aanpak ontwikkeld. Doel daarvan is het regionaal verbeteren van samenwerking om de beweging naar toekomstbestendige gehandicaptenzorg te versterken.